Sidst opdateret: 11.07.2021
Status: Hensat ¤¤ kunne bruges hvis evt. drejeskive etableres i Faaborg
- 1932 – 1969 : DSB Traktor 49
- 1969 – 1982 : Rangermaskine ved Blumøller i Odense
- 1982 – 1990 : Tilhørt KLK i Lunderskov
- 1990 : Købt til SFvJ
Historie: Bygget hos Pedershaab i Brønderslev. Typen, som populært kaldes et “Klædeskab” pga. det særprægede udseende, blev oprindeligt udviklet af det tyske firma Breuer. Fra begyndelsen af 1920’erne og indtil produktionen blev indstillet ca. 30 år senere, blev der fremstillet omkring 1000 “Klædeskabe” i forskellige udgaver og nogle på licens på udenlandske fabrikker. Pedershaab fik licens i 1931 til at bygge traktorer af type IV. Pedershaab videreudviklede typen bla. med et forbedret og lukket førerhus. De første typer var meget primitive med åbne platforme i stedet for egentlige førerhuse. Pedershaab anvendte dog 70 HK benzinmotorer fra Breuer. Disse er senere blevet udskiftet med dieselmotorer. Traktor 49 er en del af en leverance på 10 til DSB. I perioden 1932-69 kørte den som DSB Traktor 49, hovedsaligt på forskellige stationer i Jylland. I 1949 var traktoren udlejet til SFJ, så måske har den rangeret i Faaborg. Ved leveringen var “Klædeskabene” malet sorte som DSB’s damprangerlokomotiver, men ved fremkomsten af Ardelt-traktorer sidst i 1950’erne, blev “Klædeskabene” grønne som andre traktorer. Fra 1969-82 kørte den hos Blumøller i Odense. I 1982 overtog KLK den, og sidenhen kom den til SFvJ i Faaborg da veteranbanen startede op på Sydfyn. P.t. står den til skue i Rundremisen
Kilde: Ole Nørregaard Pedersen: artikel i Årsskriftet 2000 fra Jernbanemuseets Venner
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
Fakta:
Byggested: Pedershaab i Brønderslev
Byggenr.: 98/601
Tjenestevægt: 6,4 tons
Max. hastighed: 5 km/t. ??