DSB CL1586

Sidst opdateret: 19.06.2022

DSB Cl1586 i Korinth 2014.

Status: Indsat i driften

  • 1951 – 1967 : DSB CL1586
  • 1967 – 1977 : DSB Cl 5086 29-25 586
  • 1977 – 1994 : FSF 02B4y , Flensburg
  • 1994 – : SFvJ – DSB CL 1586

#   Nyrevideret i Maj 2022 og køreklar i 8 år

Historie: 2. verdenskrig medførte et øget pres på jernbanerne i Danmark, da privat bilkørsel blev meget begrænset. Der var derfor et stort behov for at kunne befordre flere og flere rejsende. DSB blev derfor nød til at anskaffe personvogne med stor kapacitet, både mht. sidde- og ståpladser. Det blev derfor besluttet at bygge en vogntype med store endeperronner og dobbelte døre, som kunne lette ind- og udstigning. Vognene blev de første med litra CL. De blev bygget af stål med delte vinduer, hvilket gav dem et ret moderne udseende. Det paradoksale er imidlertidig, at det blwev besluttet at anvende gamle 2,5 m. træbogier fra ældre ombyggede personvogne. Vognkasserne blev derfor bygget hos Scandia, mens den endelige færdiggørelse af vognene skete på Centralværkstedet i København. Kombinationen af nye vognkasser og gamle bogier betød, at CL- og CLE-vognenes maksimale hastighed blev sat til 110 km/t. i stedet for stålvognens normale maksimale hastghed på 120 km/t. En lidt kortere udgave af CL-vognen er CLE-vognen, som er udstyret med et rejsegodsrum i den ene vognende.

CL(E)-vognene blev fra starten indsat i nærtrafikken nord for København. Vogntypen viste sig meget anvendelig til dette brug, hvorfor der mellem 1943 og 1963 blev bygget ialt 168 CL-vogne og 30 CLE-vogne. Omkring 1960 blev de første CL-vogne overført fra Sjælland til Jylland, en “eksport”, som for alvor kom igang, da DSB modtog de første Bn-vogne i 1971. CL-vognene blev sanrt den typiske vogn i de regionale forbindelser i Jylland og på Fyn ofte sammen med en MO-vogn og måske en CLS, som en styrevognsudgave af CL. Da motorvogne med litra MR fremkom i 1978, begyndte en omfattende udrangering af CL, der helt forsvandt ud af trafikken i 1984

SFvJ’s CL-vogn kom til “Freunde des Schienenverkehr” i Flensburg, inden den kom til Faaborg i 1994.

Kilde: Jens Bruun-Petersen : DSB’s litra CL , CLS og CLE og vogne ved privatbaner

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Fakta:

Byggested: Scandia og Centralværkstedet København / 1951

Byggenr.: 20685

Siddepladser: 87 stk. – 2.kl.

Tjenestevægt: 28,7 tons

Max. hastighed: 75 km/t.

En side for dem som vil vide lidt mere om Syd Fyenske Veteranjernbanes materiel og holdesteder