Sidst opdateret : 15.01.2023
Rangering i Faaborg med M6 d. 27/11 2010.
Ballastudlægning ved Pejrup d. 22/2 2014
Se video på Youtube: Ballastudlægning ved Pejrup 22/2 2014
Status: I drift – for SFvJ’s Baneafdeling
- 1968 – 2000 : DSB Trolje 112
- 2000 : Doneret til SFvJ fra DSB Banestyrelsen
Historie: Bygget i 1968 af ? og leveret til DSB. Trolje 112 har været stationeret på flere fynske stationer. Den er udstyret med en 7-meter kran. Motoren er en 4,9 liters Ford Benzin-industrimotor type 300. Overtaget fra Banestyrelsen 1/7 2000
Troljen har fungeret i mange sammenhænge. Den har kunnet flytte et stykke materiel fra et sted til et andet. Den har haft monteret en 1000 L. tank og en “spredebom” og kunnet fungere som “sprøjtetog” på banestykket Faaborg-Korinth. Kranarmen har løftet kul på damplokomotivet F657. Har været “rangermaskine” i Korinth under noget nødvendigt Overkørsels-reparation. “Varmestue” for middagsmad eller eftermiddagskaffe i vintermåneder med arbejde ude på strækningen. Og på ladet har der tit været belæsset med “kaffemøller” , wirer , skinneskruer , vinkelsliber , forlængerledninger , generator og mange andre fornødenheder til vedligeholdelse af bla. skinner og sveller
Troljen har i mange år fungeret som “køretøj” for den tilsynførende af banestrækningen mellem Faaborg og Korinth. Med vinduesudkig i alle retninger og bordplads og “evt.” tørvejr giver den gode muligheder for at “syne” banestrækningen og udveksle papirer/arbejdsplaner for vedligeholdelse. Og nåja en lille “kaffetår” 🙂
DSB Trolje 112 et et værdifuldt stykke materiel til at drive veteranjernbanen mellem Faaborg og Korinth
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
Fakta:
Byggested:
Byggenr.:
Tjenestevægt: 5,8 tons
Max. hastighed: 80 km/t.