Sidst redigeret: 22-11-2023
Her kommer en meget lille omtale af materiel, som har været forbi SFvJ og derefter fik en anden “historie” andetsteds eller kørte sin “sidste tur”
________________________________________________________________________
- MAYO-vognen – DSB Iblps101 Vognen kom til SFvJ i foreningen spæde start i 1988, og har primært fungeret som lagerplads for materialer og reservedele. Vognen har stået ude i vejr og vind, i de seneste år ved vognhallen i Pejrup. Vognen havde ikke længere en fremtid ved SFvJ, hvorfor den er afhændet til DJK i juni 2023. Du kan læse mere om vognen her.
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
- FAF-D – DSB Ucs002 Vognen kom til SFvJ fra FAF i Svendborg i 1995 sammen med to andre lignende vogne. FAF-D fungerede i de første år som sprøjtevogn hos SFvJ, men har siden ikke været i brug. Vognen har senest henstået ved vognhallen i Pejrup. Vognen havde ikke længere en fremtid ved SFvJ, hvorfor den er afhændet til DJK i juni 2023. Du kan læse mere om vognen her.
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
- VLTJ D.20 Fungerede som personvogn på “Lemvigbanen” fra 1911 og frem til starten af 1960-erne. I 1967 endte den som “havehus” uden undervogn i haven ved Lemvig Station. “Havehuset” blev foræret og flyttet til Faaborg i 1992 på en godsvogn trukket af VLTJ ML12. Efter at have stået ved og inde i Rundremisen i Faaborg i mange år, besluttedes at ophugge D.20 da andre ikke udviste interesse for denne vogn, som krævede mange resurser. Reservedele forsøgt udvundet. Vognen er derfor ophugget Marts/April 2022
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
- “FAF – vogn C” Silovogn fra Svendborg-Ærøskøbing. Vognen kom til Faaborg i 1995 sammen med 2 magen til, vogn B og D, mens vogn A kom til Struer Jernbaneklub. Vogn B fik sammen med vogn C afmonteret sine 2 siloer, og blev brugt til skinne-transport ved flere “banegårdsombygninger” i Faaborg i 1990’erne og 00’erne, da SFvJ måtte flytte område flere gange pga. store butikskæders indtog, LIDL og Jem & Fix.
Vognen har gennem flere år stået ubenyttet hen uden for vognhallen i Pejrup, og blev afhændet til en produkthandler i januar 2022.
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
- DSB CLE 1681 : Vognen kom til Faaborg i 1990 fra HFHJ som B64. Den har været restaureret og fået sit oprindelige skikkelse tilbage som DSB CLE 1681. Den blev senere hensat og er nu langtidsudlejet til Nordsjællandske Veterantog som sendte en “fynsk” personvogn retur i en slags “byttehandel” 2021/2022.
Vognen står fortsat i vognhallen i Pejrup og afventer at NSVJ ønsker at afhente vognen i Korinth.
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
- DSB Ze Tankvogn “BP” : Vognen kom til Faaborg i 1989 og det var tanken den skulle fungere som “vandvogn” for damplokomotivet DSB F657. Det skete imidlertidig ikke da den blev “overhalet” af en anden tankvogn fra Svendborg “Fyns Kul”. Efter at have henstået i mange år er vognen afhændet til Sydjyllands Veterantog i 2019 , der netop stod og søgte efter en “vandvogn” til deres damplokomotiv. Det er nemlig blevet en dyr sag at ringe til Falck og få påfyldt vand på et damplokomotiv. Så vognen fik alligevel sin “opgave”
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
- SFJ Cb 74 (vognens nummer har desværre ikke kunnet verificeres selvom den blev gennemkigget, så nr. er usikkert) Blev foræret til SFvJ i 1994 af en sommerhusejer ved Hasmark strand på Nordfyn. Uden undervogn. Klubben vurderede den ikke kunne istandsættes hvorfor den blev ophugget i 2019 og forsøgt udvundet reservedele. Sommerhusejeren havde påskruet et skilt hvorpå stod “Waggonly” og rødmalet den.
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
- “FAF – vogn B” Silovogn fra Svendborg-Ærøskøbing. Vognen kom til Faaborg i 1995 sammen med 2 magen til C – D. Fik afmonteret sine 2 siloer og blev brugt til skinne-transport ved flere “banegårdsombygninger” i Faaborg. I 2017 blev den solgt til Nyborg Destilleri hvor den er opstillet i bevarede vognværkstedsbygninger sammen med et damplokomotiv. På “ladet” har man opsat en hel masse tønder til at beskue
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
- SFJ Ca 64 Kom til SFvJ i 1991 sammen med 3 andre “fynske vogne” fra Hillerød. I Hillerød blev den udsat for en større brandskade. Pga. de større brandskader blev den vurderet til ikke at kunne reddes, hvor for den blev ophugget i 2016 og forsøgt udvundet reservedele.
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
- SFJ Cb 72 (vognens nummer har desværre ikke kunnet verificeres selvom den blev gennemkigget, så nr. er usikkert) Blev foræret til SFvJ i 2002 af en sommerhusejer ved Hasmark Strand på Nordfyn. Uden undervogn. Klubben vurderede den ikke kunne istandsættes hvorfor den blev ophugget i 2013 og forsøgt udvundet reservedele
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
- SFJ Ca 60 Henstod i mange år i Pejrup som “Hønsehus” og blev foræret til SFvJ i midten af 1990-erne. Den var uden undervogn. Pga. den ringe tilstand blev den ophugget i 2012, og der blev forsøgt udvundet reservedele fra den.
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
- DSB Bg1095 Vognen blev købt hos DSB og ankom Korinth St. 1990. Indgik i mange Plantog og Særtog i 1990-erne til Korinth-Ringe- Odense-Nyborg-Lunderskov. Blev solgt til FSF i Kappeln 2001. Ophugget ca. 2002 i Flensburg
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
- DSB Bf-x 328 Vognen blev købt hos DSB og kom til Faaborg i 1993 da klubben manglede siddepladser til kørslerne. Indgik i mange plantog og særtog i 1990-erne. Blev solgt til FSF i Kappeln 2001. Kom tilbage til Danmark i 2018, da den var blevet købt af Østsjællandske Jernbaneklub i Køge 2017.
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
- “Skovvognen” SJS Cc322 og DSB Hd xxxxx : “Skovvognen” kom til Faaborg fra Scandia i Randers i 1988, da et “projekt” med at istandsætte vognen på Scandia ved hjælp af frivillige medarbejdere ikke lykkedes. Vognen manglede undervognen, dvs. hjul, bremser, fjedre, puffer, træktøj, og vanger. Der blev arbejdet lidt på “Skovvognen” men klubben måtte erkende det var et temmelig stort projekt. Jernbanemuseet i Odense viste interesse for vognen, og det endte med en byttehandel i 1999, hvor Jernbanemuseet byttede med “lygter” til F657 , en komplet undervogn som vurderedes kunne bruges til en “Sy’fyner”, og en ukendt DSB HD-vogn. HD-vognen viste sig desværre i så ringe tilstand, at den blev ophugget i Ringe, og aldrig nåede til Faaborg. Skovvognen blev istandsat og kører den dag i dag rundet ved Jernbanemuseet i Odense
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
- DSB Bf-x 327 Vognen blev købt hos DSB og kom til Faaborg i 1993, da klubben manglede siddepladser til kørslerne. Den nåede ikke mange ture, da FSF i Kappeln spurgte om der var interesse i en “byttehandel”. De var interesserede i Bf-x 327, og ville bytte med DSB CL1586, hvilket skete i 1994. FSF i Kappeln valgte at sælge “327” til Danmarks Jernbanemuseum i 2017, som har valgt at ophugge den i 2018 og udvinde “reservedele”. Cl 1586 er i drift hos SFvJ, og er et stort aktiv for klubben.
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
- HTJ D44 I forbindelse med at SFvJ erhvervede HTJ C35 i Lunderskov, som havde den udbudt til salg, var der tale om at “Postvognen” HTJ D44 skulle gøre den følgeskab i en evt. handel. HTJ D44 var efter mange år udenfor i en halvdårlig stand, hvorfor SFvJ fik “kolde fødder”, og endte med ikke at købe HTJ D44. Vi er i årene omkring 1991/1993
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
- SFJ Ja160 Et af foreningens medlemmer havde observeret at der i en have i Ørbæk skulle stå et “haveskur” som var en jernbanevogn. Efter kontakt med ejeren viste det sig at være SFJ Ja160. Man lavede en mundtlig aftale, at en dag når vognen ikke skulle stå i haven længere, var det en mulighed den kom til SFvJ. Af uransagelig årsager, ny ejer, økonomi og andre “udfordringer” , blev den mundtlige aftale aldrig effektueret. Vi er i tiden mellem 1988-2000
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
- VLTJ nr.15 + DSB Hj36860 + DSB Pb11536 : Her er der tale om et tidligere medlem i foreningens start der var interesseret i at donere sit materiel til SFvJ , men tilbuddet blev trukket tilbage, da vedkommende forlod foreningen.
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
- “Norgestoget” Veteranjernbanens plan om at køre med Motorvognen VLTJ M6 mellem Faaborg og Korinth forløb ikke efter “planen” i 1989. Man så sig om efter en løsning. Rygter sagde at et “Norgestog” var ved at køre i land i Hirtshals idet det var overdraget til Nordisk Jernbaneklub i Danmark. Man fik en aftale om at dette motortog slog en smut til “Sydfyn” og hjalp med at befare Faaborg-Korinth i 1989. Dette motortog har sidenhen haft base i Gedser Remise. Og for nuværende har de slået sig sammen med Nordsjællands Veterantog i Græsted hvorfra de kører ud. Et par reservevogne og reservedele findes stadig i Gedser Remise. Toget hedder: NSB BM 86.28 + BDFS 86.76