Sidst opdateret: 18.02.2022
Status: Indsat i driften
- 1926 – 1949 : Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane “TKVJ M1” (motorvogn)
- 1949 – 19xx : Høng-Tølløse Jernbane “HTJ C35” (personvogn)
- 19xx – 1991 : KLK i Lunderskov
- 1991 : SFvJ i Faaborg
Historie: HTJ C35 blev oprindeligt bygget af Scandia som teaktræsbeklædt motorvogn M1 til TKVJ i 1926. Motorvognen havde en 150 HK benzinmotor med mekanisk kraftoverføring. Vognen havde førerrum i begge ender, toilet og 45 siddepladser plus et par klapsæder. Motoren var anbragt på langs af vognen og stak op gennem vognbunden, hvorfor en del af sæderne var langsgående. Endeperronnerne havde 1½ dør i hver side, så motorvognen også kunne medbringe rejsegods. Vognen havde også gavldøre og overgangsklapper, så togpersonalet kunne komme til at betjene medfølgende personvogn. M1 blev en stor succes og var medvirkende til en nedgang i antallet af dampkilometre. Under 2. verdenskrig blev vognen forsynet med en gasgenerator i 1941. Dette bevirkede et stort slid på motoren, men det lykkedes at holde vognen i drift indtil 1948 – de sidste år igen med benzin som brændstof. Motorvognen blev henstillet med udslidt motor og defekt gearkasse. I 1949 købte HTJ bogievognen for at anvende den som almindelig personvogn. Motorudrustningen blev fjernet og vognen blev indrettet med i alt 49 sæder med rødt læder, toilet og og et mindre pakrum i den ene ende. Herefter anvendtes den i mange år i HTJ’s persontog. I 1969 var de oprindelige bogier dog udslidt. Derfor fik vognen et sæt bogier fra en udrangeret personvogn fra Odsherredsbanen. Ved samme lejlighed blev der også indbygget egenvarme i vognen i form af et oliefyr. Inden vognen kom til SFvJ i 1991, var den i nogle år hos KLK i Lunderskov. SFvJ foretog en grundig renovering af vognen, inden den blev en fast del af togene på Faaborgbanen.
Kilde: ?
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
Fakta:
Byggested: Scandia 1926 / ombygget hos OHJ 1950
Byggenr.: ukendt
Siddepladser: 49 stk. – 2.kl.
Tjenestevægt: 24 tons
Max. hastighed: 75 km/t.