Sidst opdateret : 15.07.2021
Status: I drift – for SFvJ’s Baneafdeling
- 1966 – 1992 : DSB Tdgs 21 86 574 0 002 – 2
- 1992 – 1998 : DSB Tdgs 21 86 074 0 002 – 3
- 1998 – 2010 : Mariager-Handest Veteranjernbane TG 31
- 2010 : Langtidsudlejet til SFvJ i Faaborg
Historie: Vognen, der oprindeligt har haft litra DSB Tdgs 21 86 574 0 002 – 2 blev optaget i DSB’s vognpark i 1966. Der blev bygget i alt 300 vogne af denne type. De første 50 blev bygget af Talbot, mens de resterende vogne blev bygget af Scandia. Vognen er en 2-akslet specialgodsvogn med to omvendte kegleformede rum, svingtag og bundtømning. Ved hjælp af svingtaget kan vognen åbnes, så læsning kan foretages i hele vognens længde. Lastrummenes indretning bevirker, at lasten ved egen tyngde kan tømmes gennem vognbundens sideåbninger, der via slidsker fører godset i ønsket retning, (til siden eller midt i sporet). På vognen er der endvidere udstyr til regulering af den udløbende last i ønsket mængde. Vognen kan rumme 38 kubikmeter eller 27,5 tons last, der kan være korn- og foderstoffer, granulater og gødningsvarer samt anden form for styrtegods, som læsses direkte fra f.eks. silo, lastvogn eller transportbånd.
Ved Mariager-Handest Veteranjernbane blev svingtaget fjernet og siderne nedskåret, så læssehøjden formindskes. Samtidig blev litra ændret til MHVJ TG31. Vognen blev af MHVJ anvendt til udlægning af grusballast hvilket også er den formål ved SFvJ mellem Faaborg og Korinth
Kilde: www.jernbanen.dk ( DSB “Tdgs-godsvogne” )
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
Fakta:
Byggested: Talbot-France / 1966
Byggenr.: 115827
Tjenestevægt: 12,3 tons
Max. hastighed: 75 km/t.