Sidst opdateret : 11.07.2021
Status: Ikke i drift – afventer snarlig istandsættelse
- 1914 – 1966 : Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane “OKMJ”
- 1966 – 1973 : Købt og ejet af privatperson
- 1973 – 1979 : Placeret i Odense hos Danmarks Jernbanemuseum
- 1979 – 1995 : Stillet til rådighed for “Skælskørbanen”
- 1995 – 2017 : Købt og flyttet til Danmarks Jernbanemuseum
- 2017 – 2021 : Solgt til Nordsjællands Veterantog i Græsted
- 2021 : Købt tilbage af DJM i Odense og solgt til SFvJ i Faaborg
Historie: I forbindelse med at der på Nordfyn blev anlagt en ny privatbane omkring årene ved 1910 , OMB og hvorfor OKMJ delvist var involveret i noget som vel kan betegnes som “driftsfællesskab” , valgte man at bestille 2 vogne til OKMJ de kom til at hedde A10 + A11 selvom behovet bestemt ikke var akut. A11 lignede næsten C9 i det ydre, mens det indre var en del anderledes.
A11 havde istedet 4 II. kl. kupéer med ialt 30 siddepladser. Der var indbygget et toilet i den ene vognende og så var den udstyret med skrue- og vacuumbremse. Der var også elektrisk lys og dampvarmeapparater. I 1932 valgte man at afskaffe og ombygge væk fra II. kl. for at i 1934 blev vognens pladser så kaldt for “fællesklasse”
OKMJ A11 har en del år været under renovering både hos DJM i Odense og delvist hos Nordsjællands Veterantog. Vognen kommer forhåbentlig i revision og drift inden for et par år
Kilde: Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane af Lars Viinholt-Nielsen
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
Fakta:
Byggested: Scandia – 1914
Byggenr.: ?
Siddepladser: 30 på II. kl. / senere “fællesklasse”
Tjenestevægt: 14,5 tons
Max. hastighed: 60 km/t.