Sidst opdateret : 06.07.2021
Status: Indsat i driften
- 1911 – 1966 : 1911-1914 “OKDJ” – 1914-1966 “OKMJ” C9
- 1966 – 1968 : H.I.Hansen “ophuggerfirma Odense”
- 1968 – 2021 : Købt af Helsingør Jernbaneklub for 900,- kr.
- 2021 : Langtidsudlejet fra Nordsjællands Veterantog til SFvJ i Faaborg
Historie: Jernbanen fra Odense til Dalby åbnedes i år 1900 og i 1914 blev den forlænget til Martofte. C9 er blandt de få vogne til danske privatbaner, der er bygget i Sverige. Den blev leveret sammen med en række vogne til en anden privatbane på Fyn, Odense-Middelfart-Bogense Banen “OMB”, som åbnede i 1911
Passagerne har altid været meget glade for denne fine meget typiske svenske vogn. Indvendigt er væggene lakerede rilleskårede fyrretræsbrædder, anbragt i 45 graders vinkel. Træsæderne er lavet i bredde brædder i en mere stiv facon end normalt for 3. klasses vogne Desuden er der god plads, idet der kun skal sidde to personer på hvert sæde mod normalt tre. Udvendigt har vognen sin originale teaktræsbeklædning i behold. Adgangen til det meget spartanske toilet, foregår fra en dør på den ene endeperron. Vognen har elektrisk belysning og opvarmningen foregår med et udvendigt anbragt centralfyr, hvori der kun kan fyres under ophold på stationerne. Vognen er også udstyret med dynamo, akkumulatorkasse og automatisk trykluftbremse.
OKMJ C9 gjorde i “Kertemindebanens” sidste årtier primært tjeneste som togførervogn i banens mange roetog om efteråret. I 1968 fik Nordsjællands Veterantog mulighed for at købe C9 og det til en rimelig pris 900,- kr. !!
Kilde: Nordsjællands Veterantogs hjemmeside “under materiel”
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
Fakta:
Byggested: ARLÖF / 1911
Byggenr.: ?
Siddepladser: 44 stk. på 3. klasse
Tjenestevægt: 13,6 tons
Max. hastighed: 60 km/t.