Sidst opdateret : 05.07.2021
Status: Ikke i drift (donation fra “LVN”)
- 1912 – 1913 : SFJ Qb 652
- 1913 – 1949 : SFJ Qb 415
- 1949 – 1951 : DSB Qb 23062
- 1951 – 1952 : HJJ H 96
- 1952 – 1957 : HJJ Qb 343
- 1957 – 1975 : FFJ Qf 358
- 1975 – 1988 : KLK / Lars Viinholt-Nielsen
- 1988 : SFvJ / Lars Viinholt-Nielsen
Historie: Bygget hos Scandia i 1912. Vognen er en typisk lukket godsvogn fra begyndelsen af det 20’ende århundrede. “b” i Qb indikerer, at vognen kunne laste 10.000 kg. I forbindelse med at hele vognmateriellet hos SFJ fik nye numre i 1913, ændrede man denne vogns nummer fra 652 til 415. “0” og “5” i slutningen af vognnumre viser, at denne pågældende vogn var forsynet med skruebremse. Qb 415 har derfor bremsekupé. Indtil 1914 anvendtes forskellige farver på SFJ’s godsvogne, men fra dette år blev alle godsvogne malet birkegrå.
Da SFJ blev overtaget af DSB, kørte Qb 415 en kort periode med DSB litra, inden den blev solgt til HJJ. Herfra kom den til FFJ, hvor den kørte indtil 1975. Dette år købte Lars Viinholt-Nielsen vognen og stillede den til rådighed for KLK. Da SFvJ blev grundlagt i 1988, kom vognen til Faaborg, hvor den siden har stået i Remisen. Der er ikke aktuelle planer om at sætte vognen i drift.
SFJ Qb 415 og OKMJ J81 har byttet hjul omkring 2004
Kilder:
Lars Viinholt-Nielsen : Sydfyenske Jernbaners Materiel
Lars Viinholt-Nielsen : Svendborgbanen i 125 år
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
Fakta:
Byggested: Scandia / 1912
Byggenr.: Ukendt
Tjenestevægt: 8,32 tons
Max. hastighed: 50 km/t.