VLTJ F40

Sidst opdateret :  03.05.2022

Status: Hensat

  • 1891 – 1904 : VL(T)J Bremse 3
  • 1904 – 1971 : VLTJ F40
  • 1971 – 1990 : Privat eje
  • 1990 : Foræret til SFvJ af medlem

Historie: Da jernbanen mellem Vemb og Lemvig åbnede i 1879, havde man kun indkøbt ialt 13 forskellige vogne. 4 personvogne, 2 lukkede og 5 åbne godsvogne samt 2 kombinerede post- og bagagevogne, henholdsvis “VLJ Bremse 1” og “VLJ Bremse 2”. De to sidstnævnte vogne var de eneste vogne med bremser. Alle vogne var af en meget spinkel konstruktion pga. banens meget lette spor. Senere blev der behov for at anskaffe mere og tungere materiel, bla. “VLJ Bremse 3” og “VLJ Bremse 4” i 1891. Litra blev ændret til VLTJ F40 og F41 i 1904. Bremsevognene havde oprindeligt en ret kort akselafstand, men ved ombygninger i 1911 og 1928 blev denne afstand forøget. Efter at de to vogne fik trykluftbremse i 1932/33, kørte de videre som rejsegodsvogne indtil 1963 (F41) og 1971.

I 1990 kom VLTJ F40 til SFvJ, som har hensat vognen i remisen i Faaborg. Måske kan den i fremtiden komme ud og køre med VLTJ M6 – evt. M5

Kilde:

Peer Thomassen; VLTJ rullende materiel 1879 – 1979

Peer Thomassen; Med Lemvigbanen gennem 100 år

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Fakta:

Byggested: Scandia – 1891

Byggenr.: Ukendt

Tjenestevægt: Ukendt

Max. hastighed: 50 km/t.

En side for dem som vil vide lidt mere om Syd Fyenske Veteranjernbanes materiel og holdesteder