Sidst opdateret: 19.02.2022
Status : Indsat i driften
- 1952 – 1990 : VLTJ = Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane
- 1990 – : Lejet af VLTJ – købt af SFvJ i 2001
Historie: Efter 2. Verdenskrigs afslutning var der et ønske fra mange danske Privatbaner om nye dieselelektriske lokomotiver, der kunne erstatte banernes udslidte og uøkonomiske damplokomotiver. Frichs projekterede to forskellige typer lokomotiver. En med en effekt på 375 HK og en med 750 HK. Sidstnævnte type blev bygget i 9 eksemplarer mellem 1952-53 Pga. deres korte og afrundede form fik de øgenavnet “Marcipanbrød”
Marcipanbrødene har to førerrum, to maskinrum og i midten et fælles rum med hoveddynamo. I hvert motorrum ligger en trykladet Frichs-motor af samme type som i DSB MO-vogne. Hoveddynamoen leverer strøm til 2 banemotorer på de yderste aksler på hver bogie. Lokomotivernes maksimale hastighed er 75 Km/t. , og de kan trække op til 500 tons ved denne hastighed. Lokomotiverne er ganske økonomiske i drift. De kan rumme ialt 1400 L. diesel i to tanke, hvilket rækker til ca. 550 km’s kørsel. Lokomotivernes motor afkøles vha. kølevand i et lukket system. Maskiner kan derfor ikke anvendes til togopvarmning, da de ej heller er udstyret med varmekedel
VLTJ ML12 var banens første diesellokomotiv i 1952. Indtil da havde man klaret sig med damplokomotiver og motorvogne fra Triangel. ML12 var også i mange år banens eneste diesellokomotiv, hvorfor det trak banens godstog. Ved leveringen var lokomotivet brunt med nummeret påmalet i fronten i gult. I 1967 blev lokomotivet rødt med smal gul stribe på siderne og v-formet bånd på fronterne. I 1977 blev lokomotivet atter ommalet i samme design som VLTJ’s svenske skinnebusser. Creme og orangerød med hvidt “V” på fronterne. Ved samme lejlighed blev de påsat ekstra frontlanterner (Triangellys) og litra blev ændret til VLTJ ML12
Da VLTJ fik nyt dieselelektrisk lokomotiv ML14 i 1980 blev ML12 ikke anvendt meget, men var dog i drift indtil 1989. Året efter kom lokomotivet til SFvJ på Sydfyn på en lejeaftale, og her har det kørt næsten samtlige år siden.
Kilde: Torben Andersen med artikler i “Jernbanen” og “Lokomotivet”
NB: VLTJ ML12 er blevet malet i “vinrød” hos SFvJ 1992, da SFvJ fik lov at købe lokomotivet af VLTJ. Ved revision i 2007 har den byttet bogier med OHJ 39. Den er blevet revideret i 2019 og skulle derfor gerne være i drift når den bliver 75 år i 2027 🙂
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Fakta:
Byggested: Frichs 1952
Byggenr.: 472
Tjenestevægt: 61 tons
Max. hastighed: 75 km/t.